• فناوري خودران جديد دايملر براي خودروهاي باري
  • فناوري خودران جديد دايملر براي خودروهاي باري
  • فناوري خودران جديد دايملر براي خودروهاي باري
  • فناوري خودران جديد دايملر براي خودروهاي باري
  • فناوري خودران جديد دايملر براي خودروهاي باري
  • فناوري خودران جديد دايملر براي خودروهاي باري

عرضه در سال 2027

فناوری خودران جدید دایملر برای خودروهای باری

24 اردیبهشت 1403 18:01

در پاسخ به روند کاهشی تعداد رانندگان کامیون در آمریکا، شرکت دایملر تراک (Daimler Truck) برای معرفی فناوری خودران در سال 2027 آماده می­‌شود. این فناوری را می­‌توان تحولی بزرگ به حساب آورد، چرا که به عنوان نسخه توسعه یافته از سطح 4 خودران و تحت شرایط مشخص به وجود راننده نیازی ندارد.

این فناوری که با نام فرایت‌لاینر ای-کاسکدیا (Freightliner eCascadia) معرفی شده، همچنان در مرحله توسعه قرار دارد، اما خودروساز آلمانی برخی ویژگی‌های آن را معرفی کرده است.

نمونه آزمایشی این کامیون براساس مدل برقی ای-کاسکدیا شکل گرفته و به فناوری خودران برگرفته از شرکت Torc Robotics مجهز شده است. این شرکت به عنوان زیرمجموعه مستقل دایملر در امر فناوری خودران فعالیت می‌­کند.

هرچند شرکت سازنده از اعلام جزئیات مشخصات فنی خودداری نموده، ولی در عین حال از ویژگی‌های مشترک این فناوری با نسخه تولیدی ای-کاسکدیا خبر داده است.

ای-کاسکدیا به عنوان کامیون کلاس 8، به همراه مجموعه باتری 291 یا 438 کیلووات ساعت عرضه می­‌شود، که برد حرکتی 249 یا 370 کیلومتر را برای آن فراهم خواهد کرد.

هنوز معلوم نیست که نمونه آزمایشی از محصول جدید دایملر به کدام یک از این باتری‌ها مجهز شده است، اما می­‌توان دوربین‌ها و حسگرهای لیدار و رادار را تشخیص داد. نوار حسگر که در بخش بالایی بدنه این کامیون نصب شده است هم ضمن جلوگیری از آلودگی با گرد و غبار، بهبود آیرودینامیک را نیز درپی دارد.

برای اطمینان از عملکرد حسگرها در مواقع اضطراری، چند باتری 12 ولت اضافه هم پیش‌­بینی شده است. قطعه محاسبه‌گر که بین صندلی‌ها نصب شده است، نمونه آزمایشی از نسل جدید تهویه مطبوع مناسب برای این‌گونه وسایل نقلیه به شمار می‌­آید.

دایملر خاطرنشان ساخته است که این کامیون باید در مسیرهای کوتاه، قابل تکرار و مجهز به زیرساخت شارژ باتری مورد استفاده قرار بگیرد. این شرکت ضمن اشاره به ادامه روند مهندسی این پروژه خودران، بر امکان تولید انبوه آن براساس پلتفرم ماژولار هم تاکید کرده است.

مدیرعامل شعبه آمریکای شمالی دایلمر یعنی آقای John O’Leary، اعتقاد دارد که با ترکیب فناوری خودران و پیشرانه پاک در یک محصول، می­‌توان راه حلی مناسب برای چالش‌های مشتریان در سال‌های آینده پیدا کرد که باعث افزایش حق انتخاب ایشان هم خواهد شد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران