• ورود خودرو توسط سرمايه گذار خارجي به ايران

4 نکته طلایی که سرمایه‌گذاران باید بدانند!

شرایط ورود موقت خودرو توسط سرمایه گذار خارجی به ایران

12 اردیبهشت 1403 10:18

گمرک جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ 1402/04/20 قوانین و شرایط ورود موقت خودرو توسط سرمایه گذار خارجی به ایران را ابلاغ کرد. در ادامه این متن، مهم‌ترین نکات، قوانین و سایر شرایط لازم جهت ورود موقت خودرو سرمایه گذاری خارجی را بررسی می‌کنیم:

1. کدام سرمایه گذاران میتوانند خودرو به ایران بیاورند؟

صرفا آن دسته از سرمایه گذاران خارجی که مشمول قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی (مصوب 1380) هستند، پس از شروع عملیات اجرایی طرح و ورود تمام یا بخشی از سرمایه خارجی به کشور (با تأیید سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران)، میتوانند از تسهیلات این طرح بهره‌مند شوند.

2. حداقل میزان سرمایه خارجی چقدر باید باشد؟

متقضایان واجد شرایط این طرح، به ازای هر 300 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی (یا معادل آن به ارزهای دیگر) که جذب و وارد شده باشد، می‌توانند یک دستگاه خودرو و حداکثر تا سقف سه دستگاه خودرو سواری نو (صفر کیلومتر) را به کشور بیاورند.

3. ورود موقت خودرو خارجی تا چند سال قابل تمدید است؟

سرمایه‌گذاران خارجی واجد شرایط این طرح، می‌توانند خودروی موردنیازشان را با رعایت استانداردهای مربوطه و بدون ارایه جواز عبور و صرفاً پس از انجام تشریفات گمرکی و اخذ تضامین لازم، به مدت یک سال و قابل تمدید (با تأییدیه سازمانی) تا پنج سال، بصورت موقت وارد کشور نمایند.

4. قوانین ورود خودرو توسط سرمایه گذار خارجی چیست؟

1. ایرانیان مقیم خارج از کشور، قبل از ورود به ایران، حداقل باید سه ماه متوالی در خارج از کشور اقامت داشته باشند.

2. میزان تضمین لازم جهت ورود موقت خودرو توسط سرمایه گذار خارجی، معادل یک برابر ارزش گمرکی بعلاوه جمع وجوه متعلقه خواهد بود.

3. تردد خودروهای با حجم بیش از 2500 سی سی (ساخت آمریکا یا سایر کشورها) از مناطق آزاد و ویژه به خارج از این مناطق، ممنوع است.

4. بر اساس تصمیمات دبیرخانه شورای عالی مناطق با گمرک ایران، مدت ورود موقت خودروهای مناطق به سرزمین اصلی، یکماه برای هر سال است.

5. انجام تشریفات ورود موقت خودروی سرمایه گذار خارجی به ایران، الزاماً با حضور صاحب خودرو و احراز شرایط وی، میسر خواهد بود.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران