• جريمه شيشه دودي خودرو

جریمه 50 هزار تومانی شیشه دودی خودرو

جریمه شیشه دودی 1403 چقدر است؟

19 اردیبهشت 1403 11:10

جریمه 50 هزار تومانی شیشه دودی خودرو

اردیبهشت 1403: سرهنگ محمد حسن ابراهیم‌پور، رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور فراجا، اعلام کرد شیشه دودی همچنان جریمه دارد و مبلغ جریمه آن هم 50 هزار تومان است.

وی تاکید کرد امکان اینکه فردی در روز چند بار به دلیل داشتن شیشه دودی جریمه شود، وجود دارد. فردی که استمرار به تخلف داشته باشد باید طبق قانون با او برخورد و جریمه شود؛ در واقع استمرار در تخلف به معنای بی‌قانونی فرد متخلف است.

اصلاحیه جریمه شیشه دودی و نکات مهم آن

دیوان عدالت اداری، در سال 1400 قوانین جریمه رانندگی ناشی از دودی‌کردن شیشه‌های خودرو را اصلاح کرد. اما دقیقا چه چیزی در قوانین دودی کردن شیشه خودرو تغییر کرده است؟! ماجرا از این قرار است که طبق قوانین سابق پلیس راهور: 

«دودی‌کردن شیشه‌های خودرو به شرطی که سرنشینان خودرو از فاصله 3 متری، قابل تشخیص نباشند هم مشمول جریمه رانندگی شده و هم اینکه مالک خودروی موردنظر، باید برای اصلاح یا حذف شیشه‌های دودی اقدام کند». 

اما در اصلاحیه جدید دیوان عدالت اداری که از آبانماه 1400 ابلاغ شده است، لزوم «فاصله 3 متری» از این قانون حذف شده چراکه بنا به دلایل گوناگونی مانند ساعات مختلف شبانه‌روز، تغییر فصل‌های سال و ... امکان تعیین یک فاصله معین برای همه شرایط، وجود ندارد. بنابراین تعیین جریمه دودی‌کردن شیشه و اینکه آیا خودروی موردنظر، مرتکب تخلف شده یا نشده، برعهده تشخیص افسران پلیس است. 

همچنین دومین تغییر رخ داده در این قانون، حذف «ضرورت رفع اثر» است؛ به این معنی که اگر تخلف خودرو (به علت دودی‌کردن شیشه) محرز شود، صدور برگه جریمه برای آن کافی است و دیگر الزامی برای اصلاح یا حذف دودی‌ شیشه‌ها، وجود ندارد.

سردار هادیانفر (رئیس سابق پلیس راهور) به رانندگانی که این قانون را رعایت نکنند نیز هشدار داده که حتما اقدامات لازم برای اصلاح شیشه‌ها را انجام دهند چراکه ممکن است «تعدد جریمه» برای این خودروها اتفاق بیفتد؛ به این معنی که مثلا خودروی متخلفی که در یک چهارراه، توسط افسر پلیس جریمه می‌شود، ممکن است در چهارراه بعدی نیز توسط یک افسر پلیس دیگر، مجددا جریمه شود! لذا هیچ محدودیتی برای جریمه کردن این خودروها وجود ندارد.

مبلغ جریمه شیشه دودی ماشین

طبق قانون، خودرویی که دارای شیشه دودی غیرمجاز است، مشمول جریمه 50 هزار تومانی خواهد بود.


استعلام و پرداخت خلافی باما

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای استعلام جریمه رانندگی، استفاده از سامانه آنلاین استعلام و پرداخت خلافی خودرو است. با کمک این سامانه، دارندگان خودرو و موتورسیکلت، هم می‌توانند از جزییات هرکدام از جرایمی که برای آنها ثبت شده، مطلع شوند و هم می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، جرایم رانندگی را پرداخت کرده و آنها را تسویه کنند.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران